fredag den 12. oktober 2007

Bonsaiiiii

Der er noget mystik over disse smukke træer. Det er en 1000 år gammel japansk kunstform. Bonsai betyder direkte oversat "træ i skål" Det var faktisk filmene Karate Kid, som var skyld i at bonsai træer, opnåede den popularitet, de fik i vesten. I de film (som forresten er utrolig seværdige endnu:) ) havde Pat Morita som spillede Mr. Miyagi en del bonsai træer, og de optrådte også som en slags fast element i filmene. Især i den sidste. Der åbner Mr. Miyagi sin egen bonsai forretning.
Jeg har altid gerne ville have sådan et træ, men det afskrækker mig lidt med al den pleje og omsorg, det kræver at have sådan et træ. Det skal beskæres, snøres og vandes stortset hver eneste dag i sommeren, for at undgå det tørre ud. Det er selvfølgelig heller ingen problem. Der er skrevet mange gode bøger om træerne. Så man kan ikke rigtig bruge den undskyldning alligevel, at man er afskrækket. Så det er nok mere et spørgsmål, om man har tiden til at gå 100 procent op i træet. Jeg vil i hvert fald snart investere i et lille bonsai træ. De er så hyggelige, og giver en rigtig god følelse af asiatisk kultur.


2 kommentarer:

Anne Mette sagde ...

Jeg ønskede mig engang sådan et dværg-træ. Men så blev jeg ældre og fandt ud af at jeg ikke engang kan finde ud af at passe en ganske normal stueplante

ThomasB84 sagde ...

Det er jeg også bange for, er det samme med mig. Jeg har et par blomster, men de er desværre visnet.